گرشگری

مجله گردشگری

گرشگری

مجله گردشگری

ایرانگردی،جهانگردی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

همه چیز درباره نقش رستم

12khodro 12khodro | چهارشنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۱، ۰۴:۰۶ ب.ظ

همه چیز درباره نقش رستم : استان فارس ، استانی که هر وجب از آن با یک جاذبه زیبا شما را به وجد می آورد . یک راست به سراغ جاهای دیدنی اطراف شیراز می‌رویم. جاذبه‌ای که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، یکی از تاریخی‌ترین آثار باستانی شیراز به حساب می‌آید. جایی که به نوعی تاریخ ایران در آن مدفون شده است. درست حدس زدید!

امروز قصد داریم تا درباره نقش رستم صحبت کنیم؛ یک مجموعه تاریخی که هر ایرانی حداقل یک بار در طول عمرش باید از آن دیدن کند. با ما همراه باشید تا زیر و بم این اثر تاریخی مهم، یعنی نقش رستم را به شما نشان دهیم.

این مجموعه تا حدودی پیچیده است؛ به همین خاطر ترجیحاً باید پیش از بازدید از آن، این مقاله را مطالعه کنید تا بهره بهتری از بازدید خود ببرید. در ادامه در مجله گردشگری سفر آنلاین ،همه چیز در درباره نقش رستم را بیان می نماییم.

اما نقش رستم چیست ؟

در ابتدا قطعاً این سؤال در ذهن شما به وجود می‌آید که نقش رستم چیست؟ نقش رستم یک محوطه باستانی است. در این محوطه باستانی، تخته سنگی عظیم به چشم می‌خورد که روی آن یادگارهایی از سه دوره تاریخی مهم ایران، یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان حکاکی کرده‌اند.

این سه دوره تاریخی، از جمله مهم‌ترین ادوار تاریخی ایران بودند؛ دورانی که ایران در اوج بود و همه ما به آن دوران افتخار می‌کنیم. همچنین این ادوار تاریخی برای باستان‌شناسان و تاریخ‌شناسان نیز اهمیت بسیاری دارد. پس می‌توان گفت نقش رستم بسیار مهم است و تاریخی کهن را در سینه سنگی خود نگه می‌دارد.

نقش رستم در کجا قرار دارد ؟

نقش رستم از جمله جاهای دیدنی مرودشت است. البته در بسیاری از منابع به‌دلیل فاصله کم آن تا شیراز، نقش رستم را در فهرست جاهای دیدنی شیراز نیز قرار می‌دهند. این مجموعه باستانی زیبا در فاصله 10کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد . در ضمن بهتر است بدانید که نقش رستم شیراز در فاصله 3 کیلومتری نقش رجب است. پس به این طریق می‌توانید برای سفرتان طوری برنامه‌ریزی کنید که یک تیر و دو نشان بزنید.

همه چیز درباره نقش رستم

گذشته نقش رستم

نقش رستم از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی متعلق به دوران هخامنشیان به حساب می‌آید. البته همان طور که اشاره کردیم، این صخره بزرگ، یادگار سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان است؛ اما باید گفت که بیشتر انعکاسی از تاریخ دوران هخامنشیان به حساب می‌آید. تا چند سال پیش، کارشناسان فقط بر این باور بودند که نقش رستم شیراز، آرامگاه پادشاهان بزرگ هخامنشی است؛ اما تکنولوژی تصویربرداری هوایی کمک کرد تا به پیشینه تاریخی و اهمیت این مجموعه در دوران ساسانیان نیز پی ببریم.

با کمک تصاویر هوایی مشخص شد که برج و باروهایی در این مجموعه دیده می‌شود که به دوران ساسانیان تعلق دارند. بر اساس این تصاویر، 7 برج در بخش جنوبی و 4 برج در بخش شرقی و غربی کوه قرار داشتند. پس این موضوع نشان می‌دهد که قلعه‌ای در آن دوران بنا شده بود. تاریخ ساخت این قلعه به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما بسیاری آن را به دوران پادشاهی اردشیر و شاپور ساسانی نسبت می‌دهند. تا دوران ساسانی، این مجموعه رونق بسیاری داشته است و پس از آن به متروکه تبدیل شد.

اسامی دیگر نقش رستم

تا به اینجای کار تقریباً با نقش رستم شیراز آشنا شدیم؛ اما واقعا چرا این محوطه تاریخی را با نام نقش رستم نام‌گذاری کرده‌اند؟ اصلاً این مجموعه چه ارتباطی به رستم دستان دارد؟ آیا منظور از رستم، همان رستم شاهنامه است؟ پیش از شروع باید گفت که دقیقاً منظور از رستم، همان رستم افسانه‌ای شاهنامه فردوسی است. بر اساس افسانه‌ها، محل قرارگیری نقش رستم شیراز، دقیقاً همان جایی است که رستم و اسفندیار با هم رو‌ در رو شدند و رستم توانست بر اسفندیار چیره شود.

البته فقط این موضوع دلیل نام‌گذاری نقش رستم نیست. همان طور که اشاره کردیم، روی دیواره‌های این تخته سنگ عظیم، حکاکی اشخاص مختلفی وجود دارد. کارشناسان تاریخی، هر کدام از این حکاکی‌ها را به شخصی خاص توانستند نسبت دهند؛ اما برخی تصاویر وجود دارند که نشان‌دهنده مبارزانی قوی هیکل با کلاه‌خود نوک تیز و سلاح‌های عجیب هستند. کارشناسان تشخیص دادند که به احتمال فراوان، این تصاویر به شخصیت‌های اساطیری شاهنامه از جمله رستم ممکن است تعلق داشته باشند. به همین خاطر این نام را برای آن انتخاب کردند.

همه چیز درباره نقش رستم

ارزش تاریخی نقش رستم

اغراق نیست اگر بگوییم که مجموعه باستانی نقش شیراز رستم از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی ایران به حساب می‌آید. این مجموعه یادگاری از سه دوره تاریخی مهم ایران، یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان است. تا دوران ساسانی، ایران در اوج قدرت خود قرار داشت. ایلامیان هم روایتی از تاریخ اجداد ما هستند. تقریباً هیچ اثر تاریخی نیست که بازتابی از هر سه دوره تاریخی مهم ایران باشد. به همین خاطر می‌توان گفت که این مجموعه از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی ایران به حساب می‌آید.

  • 12khodro 12khodro

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی